Förväntningsgap mellan mikroföretag och revisorer
Förväntningsgapet har diskuterats mycket de senaste åren på grund av
företagsskandaler, men många anser att förväntningsgapet uppkommer på grund
av passivitet hos revisorn. Förväntningsgapet uppstår när revisorerna och
intressenterna har skilda åsikter om revisorns uppgifter. Syftet med
uppsatsen är att undersöka om det förekommer något förväntningsgap mellan
mikroföretag och revisorer, vad revisorer anser att de skall utföra i ett
mikroföretag samt vilka konsekvenser ett eventuellt förväntngsgap innebär
för mikroföretagen. Tidigare studier har behandlat förväntningsgap ur olika
perspektiv, dock har ingen studie behandlat mikroföretag. För att ta reda
på om det existerar ett förväntningsgap har vi tillämpat en fallstudie, där
tre företag och två revisorer varit delaktiga. Resultatet av studien visar
att vissa av de undersökta mikroföretagen och revisorerna anser att det
inte förekommer något stort förväntngsgap.