Sök:

Förväntningar på västerländska, globala detaljhandelsföretag - en studie av kinesiska kvinnors förväntningar på IKEA


Studiens syfte är att skapa förståelse för kinesiska kvinnors förväntningar på ett globalt, västerländskt detaljhandelsföretag. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med kinesiska kvinnor i Shanghai, Kina. Studien bygger på centrala begrepp inom forskningsområdena kundnöjdhet och förväntningar. Dessutom används teorier om konsumentbeteende generellt, såväl som teorier om kinesiskt konsumentbeteende och kinesiska kvinnors konsumentbeteende. Ett antal preliminära hypoteser utvecklas ur ovan beskrivna teoretiska perspektiv och används som studiens analysverktyg. Studiens primärdata består av intervjuer med kinesiska kvinnor. Intervjumaterialet beskriver hur informanterna uppfattar det globala, detaljhandelsföretaget IKEA.Studiens resultat visar att kinesiska kvinnors förväntningar på västerländska företag som producerar varor lokalt i Kina står i konflikt med traditionella uppfattningar om relationen mellan pris, kvalitet och produkters ursprungsland. Studiens resultat visar också att kinesiska kvinnor baserar sina förväntningar om produkter på värderingar om vad som genererar mest värde. Vidare indikerar studien att design på flera olika sätt är en viktig del av kinesiska kvinnors förväntningar. Intervjumaterialet visar även att icke ekonomiska kostnader för produkter påverkar kinesiska kvinnors förväntningar på IKEA och att kinesiska kvinnor har höga förväntningar på shopping-upplevelser. Studiens resultat visar även att kinesiska kvinnors förutspådda förväntningar är präglade av att de i affärer får mer uppmärksamhet än de önskar. Kinesiska kvinnors normativa förväntningar karakteriseras däremot av önskningar om att få lov att vara ifred medan de handlar och själv vill söka upp butiksbiträden om de behöver hjälp.

Författare

Åsa Hansson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..