Sök:

Förväntningar på rollen som enhetschef inom äldreomsorgen


Syftet med studien är att belysa samt få mer kunskap om medarbetares, chefers samt enhetschefernas egna förväntningar på enhetschefernas roll inom äldreomsorgen. Frågeställningar som vi använt oss av är: Hur vill de ovannämnda att en enhetschef inom äldreomsorgen ska vara? Hur ser det ut idag? Är enhetschefen en tillgänglig ledare? Samt förslag på förbättringar. Vi har använt oss av både gruppintervjuer samt personliga intervjuer för att få djupare kunskap inom detta område. I bakgrunden beskrivs enhetschefens roll inom äldreomsorgen från sekelskiftet fram tills idag. I teoriavsnittet beskrivs några olika slags ledarskapsteorier samt några olika förklaringar på chef eller ledare. Det tas i ett avsnitt upp hur viktig är ledarskap för organisationen samt tidigare dokumenterade förväntningar som finns på enhetscheferna inom äldreomsorgen. Utifrån intervjuerna framkom det att arbetet som enhetschef inom äldreomsorgen är både ett varierande och spännande. Att de ställs inför nya utmaningar varje dag, men att det även kan vara tufft och jobbigt ibland. En annan viktig aspekt som framkom i intervjuerna var medarbetarsamtalets betydelse och hur viktigt det ansågs vara för de intervjuade personerna. En slutsats i denna studie är att det finns ganska stora och många olika förväntningar på enhetscheferna. De största förväntningarna upplevde enhetscheferna att de hade på sig själva. Men även att detta kunde ändras om de hade en tydligare arbetsbeskrivning att arbeta efter för att yrkesrollen skulle bli tydligare.

Författare

Ellinor Karlsson Maria Norén

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..