Sök:

Förväntningar och förväntningsgap

företagens förväntningar
på revisorn och revisorns syn på dessa


Förväntningarna på revisorerna är många och höga. Flera intressenter har olika utgångsperspektiv och har därmed olika förväntningar på revisorn. Vi har i denna uppsats på c-nivån undersökt vad företagens förväntningar på revisorn är, vidare har vi även jämfört dessa förväntningar med det revisorn anser han skall tillföra företagen. Vi har också försökt identifiera om det förekom förväntningsgap mellan revisorer och företagen samt gett förslag på hur dessa förväntningsgap skall kunna minskas. Ett annat syfte med denna uppsats var att undersöka huruvida det förelåg någon förändring i förväntningarna efter de så kallade redovisningsskandalerna i USA. För att besvara dessa syften har vi gjort en fallstudie där vi intervjuat tre företag och tre auktoriserade revisorer. Resultatet av fallstudien är att det föreligger inget förväntningsgap trots att företagens förväntningar på revisorerna kan i vissa avseenden vara orealistiskt höga. Vissa av dessa orealistiska förväntningar ska inte vara möjliga för revisorn att uppfylla på grund av de lagar och normer han måste följa. Detta till trots sker en omfattande konsultationsverksamhet som verkar tveksam ur vissa perspektiv. Åtgärder man kan vidta för att minska ett förväntningsgap är att en kommunikation mellan företagen och revisorerna måste finnas och den måste vara tydlig.

Författare

Johan Johansson Stefan Vikberg

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..