Sök:

Förutsättningen för fortsättningen


I Sverige finns en skollag som ska garantera alla elever likva?rdig utbildning oavsett social bakgrund men a?nda? pa?visar statistik fra?n Skolverket att utbildningsniva?n verkar ga? i arv. Detta bekra?ftas a?ven i tidigare studier av Mikael Palme som visade att elever fra?n den o?vre medelklassen, vars fo?ra?ldrar hade eftergymnasial utbildning, hade blivit utrustade med kunskaper i hemmiljo?n som sedan premierades i skolan, vilket ledde till att de bland annat uppfattades som bega?vade av la?rare. Studien syftar till att studera om vilka faktorer som pa?verkar elevers skolprestationer och pa? vilket sa?tt fo?ra?ldrars utbildningsniva? inverkar pa? elevers betyg. Vidare syftar underso?kningen till att fa? en uppfattning om elevers syn pa? utbildning och hur de ta?nker kring sin skolga?ng. Genom kvalitativa intervjuer med sju elever pa? en grundskola har vi so?kt svar. Analysen baseras pa? Pierre Bourdieus kapitalbegrepp och Meads teori om signifikanta andra och den generaliserande andre, samt att den a?ven bygger pa? tidigare forskning av Trondman, Lidegran, Palme och Ericson-Sederberg. Resultatet visar att elever i viss ma?n pa?verkas av sina fo?ra?ldrars utbildningsniva?, vidare har spra?ket betydelse fo?r la?randet och skapar ett utanfo?rskap, sa?rskilt fo?r elever vars fo?ra?ldrar inte talar det svenska spra?ket. En av de mest betydande faktorerna fo?r skolprestationerna var signifikanta andra i form av la?rare, vidare beskriver samtliga elever att de inte har na?got kontaktna?t utanfo?r familjen.

Författare

Emily Thomasson Hung Tran

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärande och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..