Sök:

Förtroende för E-handel

Vilka skillnader finns det i olika generationersförtroende för e-handeln?

Förtroendet för den säljande parten spelar en avgörande roll i all typ av handel, men kan vara än mer avgörande vid internetbaserad handel. E-handeln växer sig starkare för varje år som går, där allt fler branscher väljer att representera sig i mediet, och där allt fler konsumenter hittar något av intresse. Symbiosen av att allt fler branscher etablerar sig, och där allt fler konsumenter använder internet som marknadsplats ställer ökade krav på e-butikernas förtroendeingivelse. Syftet med denna rapport är att identifiera eventuella skillnader i förtroendet för e-handel, med avsikt på personer i olika åldersgenerationer. Med detta menas om det finns skillnad i personers förtroende för e-handel, beroende på vilken åldersgeneration den tillfrågade tillhör.Undersökningsmodellen och dess frågeställning har i denna rapport utgått ifrån en kvantitativ enkätundersökning, för att utifrån två stora populationer dra generella slutsatser om de båda generationernas synpunkter och förhållningssätt till förtroendet för e-handel, samtidigt som det empiriska materialet jämförts mot Svensk Handel och andra vetenskapliga studier.Resultatet visar att de båda generationerna har ett relativt lika synsätt med liknande åsikter, men där den yngre generationen generellt påvisar större förtroende för internetbaserad handel, där den äldre ställer sig något avvaktande och riskanalyserande gällande handelssättet.

Författare

Marcus Holgerson Oscar Berntsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..