Sök:

Förstudie gällande införande av cykeltider efter slutmontering på Volvo Bussar AB i Borås


Uppdraget var att undersöka huruvida det är möjligt att införa fasta flyttider efter slutmontering på Volvo Bussar AB. Undersökningar i verksamheten har visat på att det finns stora kvalitets- och materialbrister som hindrar verkligt effektiva flöden. Examensarbetet resulterade i två tekniska förslag, med utgångspunkt i två olika scenarion. Det första förslaget är att verksamheten ligger kvar i de lokaler de idag förfogar över, men fasta flyttider införs. Det andra förslaget är att stegen efter slutmontering flyttas ihop med de aktiviteter som ligger före slutmonteringen. På så vis får samtliga arbetare mer insikt i de olika moment som ett chassi går igenom, samt det blir ett naturligare flöde från dagens montering och slutmontering, till stegen som ligger efter slutmontering. Takttider och övrig information för dessa förslag bifogas i en excelfil. Det största hindret för att införa fasta flyttider idag ligger hos personalen i de berörda avdelningarna. De är vana att arbeta lite för sig själva i en lugnare och mer självstyrande miljö än de andra montörerna på Volvo Bussar AB. Det största bekymret som framkom under examensarbetet är att Volvo Bussar AB och Volvo AB arbetar suboptimerat mellan avdelningar och fabriker. Det upplevs att det finns ett stort fokus på tekniska lösningar. Det är vår åsikt att fokus bör ligga på visioner, som sedan stöds av tekniska system.

Författare

David Eriksson Amin H Omrani

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Ingenjörshögskolan (IH)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..