Sök:

Förstärkande faktorer inom revision

En studie från intressenternas perspektiv


Revision är ett omdebatterat ämne och förändringar inom revision är vanligt. Det är viktigt att revisionen utförs på ett korrekt sätt men då det är en service är det även viktigt att kunderna är nöjda. I detta examensarbete undersöks vad som påverkar revisionen och hur dess upplevda värde kan öka. Detta studeras genom en modell som separerar den sociala konstruktionen av en revisor från revisionsprocessen. Med bland annat teori har fyra potentiellt förstärkande faktorer tagits fram, dessa är information, kommunikation, kunskap och språk. Faktorer testas i modellen för att undersöka om de har en förstärkande effekt på beroendevariablerna som är revision och nöjdhet.Det empiriska underlaget har samlats in genom en enkätundersökning och respondenterna bestod av företag i Norrbotten med 1-199 anställda. Vid insamlingen av empiri kontaktades cirka 500 personer som hade möjligheten att besvara enkäten via telefon eller e-post, av 112 respondenter kunde 108 användas i examensarbetet. Respondenterna bestod av en bred representation där kön, ålder, yrkesroll och yrkeserfarenhet varierade.Undersökningen tyder på att kommunikation har ett positivt samband med både revision och nöjdhet. Detta innebär att kommunikation är en förstärkande faktor och kan användas för att förbättra revisionen och intressenternas nöjdhet. Information, kunskap och språk var faktorer som inte visade något samband med beroendevariablerna.

Författare

Linda Köhler Emelie Marklund

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..