Sök:

Förskollärarnas uppfattning om den pedagogiska miljöns betydelse för barnens lärande


Syftet med föreliggande studie var att synliggöra lärarnas uppfattning om miljöns betydelse i förskolan utifrån barnens lärande. För att synliggöra lärarnas tankar och erfarenheter användes kvalitativ intervju som undersökningsmetod.Resultaten visar att den omgivande miljön har stor inverkan på barnens lärande. Lärarna menar att miljön skapar lärarens roll och det är lärarna som innehar huvudrollen när det gäller utformningen av den pedagogiska miljön. Miljön ska inte tas förgiven utan den ska ändras och lämpas efter barnen i barngruppen. Det handlar om att utgå från barnens tankar, idéer och intressen vid utformandet av en lärande miljö. Vidare framkom det att lärarna har en konstruktivistisk syn på kunskap. Det handlar om att barnen intar kunskap genom att undersöka, handla och laborera. Därför ska miljön tillhandahålla material som är undersökningsbart, för att på så vis väcka barnens nyfikenhet. Det framkom även att barn lär sig mycket av varandra därför är det viktigt att miljön främjar socialt samspel. Studien visar att det är lärarna som innehar huvudrollen när det gäller utformningen av miljön och det är upp till lärarna att göra barnen delaktiga i förändringsarbetet. 

Författare

Jenny Thorup Laurita Meza

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..