Sök:

Förskollärares och barns perspektiv på familjekonstellationer med fokus på samkönade familjer.

Preschool teacher´s and children?s views of family constellations focusing on same- sex families.  Syftet med studien är att genom intervjuer och fokusgruppsintervjuer synliggöra vad förskollärare och barn har för perspektiv på olika familjer med fokus på samkönade familjer. Samt hur det kan arbetas med detta på förskolan. Det är viktigt att få samkönade familjer att känna sig inkluderade i verksamheten. Då det i forskning visat sig att det främjar barnet om deras vårdnadshavare blir bemötta på ett positivt sätt och med respekt för den familjekonstruktion som barnet lever i.Totalt så intervjuades 21 stycken barn och sex förskollärare. Barnen delades in i mindre grupper om tre till fyra stycken. Vissa barn fick vara med flera gånger fast i en annan gruppsammansättning. De barnen fick agera ankare, vilket innebär att de får agera som stöd för de mindre erfarna barnen då de redan har erfarenhet av vad som efterfrågas i denna studie. Det var också för att se om det kunde påverka resultatet på något annat sätt. Det visade sig att den aktuella normen är kärnfamiljen men att vänner av samma kön kan leva ihop och skaffa barn med lite hjälp. Vad gäller förskollärarna så framkom det att de saknar erfarenhet kring ämnet men de visar en öppenhet och en acceptans vad gäller samkönade familjer. De framhåller vikten av att ha ett professionellt förhållningssätt där personliga åsikter inte bör synas utåt. Det är barnens bästa som alltid ska vara i centrum menar de intervjuade förskollärarna.   

Författare

Sofia Åberg Jenny Hansson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..