Sök:

Förskollärares arbete med att främja utvecklingen av barns kommunikation i förskolan


Syftet med vår studie var att beskriva förskollärares arbete med att främja utvecklingen av barns kommunikation i förskolan. Vi valde att använda oss av kvalitativa intervjuer som metod. Vårt urval bestod av fyra verksamma förskollärare vid tre olika förskolor. Resultatet visar att förskollärarna arbetar med att främja barns utveckling och lärande genom att stödja och stimulera barns kommunikation på olika sätt. Förskollärarna beskriver sin egen pedagogroll som en viktig del i barns kommunikationsutveckling. De poängterar att de som förskollärare är förebilder för barnen. Därför är deras medvetenhet kring hur och vad de kommunicerar en central del i förskolans verksamhet. Resultatet visar också att förskollärarna använder sig av olika arbetssätt för att främja utvecklingen av barns kommunikation. I resultatet framkom det sju olika kategorier: verbal- och icke-verbal kommunikation, olika kommunikationssätt, pedagogens roll, olika uttryckssätt för kommunikation, vardagssituationer, samtalet samt kommunikation och samspel.

Författare

Ann-Christine Okkonen Kajsa-Stina Tomtén

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..