Sök:

Förskolläraren som ledare

En kvalitativ studie


Studiens syfte var att få en djupare förståelse för hur förskollärare ser på ledarskap och på förskollärares roll som ledare, lärare och pedagogisk ledare. De forskningsfrågor som ställdes var hur förskollärare ser på begreppen ledare, lärare och pedagogiska ledare, vad de anser krävs av en ledare i förskoleverksamheten, om de använder sig av någon särskild ledarstil, och om det finns skillnader i deras uppfattningar kring ledarskap beroende på om de arbetat lång eller kort tid i förskolan. Studien har en kvalitativ ansats och kvalitativa intervjuer användes som datainsamlingsmetod, där sex förskollärare deltog. Resultaten visar att samtliga förskollärare ansåg sig vara pedagog eller pedagogiska ledare. Däremot fanns det delade meningar om vad ledarskap i förskoleverksamheten kan stå för. Vidare visar resultatet att förskollärarna till största delen använder sig av ett situationsanpassat ledarskap, där förskolläraren utgår från den rådande situationen, beroende på vad som ska göras samt vilken ålder och kunskapsnivå som barnen har. Undersökningen visade att egenskaper som lyhörd, trygg, konsekvent, tydlig och flexibel är viktiga för arbetet med barn i förskolan. Vissa skillnader finns beroende på om förskollärarna arbetat lång eller kort tid i förskola. En slutsats som dras av studien är att förskollärare trots att de ser sig som pedagogiska ledare för barn i förskolan inte entydigt ser sig själva som ledare i förskolans verksamhet.

Författare

Lundblad Cecilia

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..