Sök:

Förskoleklass - Vad är det?

en studie om pedagogers
uppfattning om uppdraget i förskoleklassen.


Syftet med denna studie var att få en ökad förståelse för hur pedagoger i förskoleklassen uppfattar sitt uppdrag samt om det är förskolans eller skolans tradition som påverkar arbetet i förskoleklassen. Forskningsfrågorna handlade om syftet med förskoleklassen och på vilket sätt lärarna arbetar för att uppnå detta. Eftersom förskoleklassen är en syntes av förskolan och skolan har vi fördjupat oss i deras traditioner och därefter gjort kvalitativa intervjuer med fem pedagoger i förskoleklassen. Resultatet visade att det finns två olika syften med förskoleklassen. Flertalet av pedagogerna ser på förskoleklassen som skolförberedande men en uttryckte också ett syfte som mer relaterar till att barnen ska få lära för sin egen skull, här och nu. Arbetssättet som råder i förskoleklassen är en blandning av förskolans och skolans pedagogik eftersom informanterna använder förskolepedagogiken som grund där flexibiliteten, glädjen och leken betonas. Skolans pedagogik har inflytande i och med ämnenas betydelse, då många informanter påpekade vikten av att barnen ska lära sig grunderna i matematik och svenska inför skolstarten. Även om det är en blandning av de båda traditionerna kunde vi se att de enskilda pedagogerna kunde rikta sig mer mot förskolans eller skolans pedagogik.

Författare

Tanya Eriksson Frida Uusitalo

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..