Sök:

Förskolegården på en Reggio Emilia inspirerad förskola


Syftet med vår studie är att undersöka förskolegårdens betydelse på en Reggio Emilia inspirerad förskola. Vi vill undersöka pedagogernas syn på förskolegården som lärmiljö och observera hur barnen använder förskolegården under lek och lärande. Vi vill även undersöka hur förskolegården fungerar som den tredje pedagogen enligt ett Reggio Emilia inspirerat arbetssätt. Vi har i en kvalitativ studie intervjuat tre pedagoger på en Reggio Emilia inspirerad förskola för att ta reda på deras tankar och vi har observerat barns lek på förskolegården. Vi har använt en tolkande ansats för synliggöra pedagogernas perspektiv på barnens lärandemöjligheter på förskolegården. Efter analysen av intervjuerna har vi sammanfört dessa med observationerna för att validera resultatet, samt för att se om vi får svar på vårt syfte. Vår slutsats är att pedagogerna medvetet skapar en variationsrik och föränderlig lärmiljö som anpassas efter barnens behov och förutsättningar. Vi har även kunnat dra slutsatsen att förskolegårdens lärmiljö med relativt små medel kan fungera som en tredje pedagog och att barnen påverkas av flera olika faktorer i lärmiljön. Vi hoppas att denna studie kan komma att fungera som inspiration bland andra förskoleverksamheter.

Författare

Annika Engman Linda Eriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..