Sök:

Förskolans roll i det förebyggande arbetet mot sexuella övergrepp


Syftet med undersökningen var att studera förskolans roll i det förebyggande arbetet mot sexuella övergrepp mot barn och några rektorers och förskollärares förhållningssätt i frågan. Förskolan är den plats där barnen vistas till stor del under sina sex första år och därmed den miljö där det utsatta barnet har möjlighet att bli upptäckt och få hjälp av förskolepersonalen. Undersökningen är genomförd i en norrländsk kommun och i tre rektorsområden med några slumpmässigt utvalda rektorer och förskollärare. Den kvalitativa intervjumetoden ligger till grund för insamling och bearbetning av data. Resultatet visar att förskolan har en viktig roll i det förebyggande arbetet mot sexuella övergrepp på barn. Det visar också att det idag inte förekommer något sådant arbete i verklig mening. Undersökningen tyder på att det är ett område som är eftersatt vad gäller förskollärarnas kompetens i ämnet. Den visar också att de stora barngrupper som idag råder i förskoleverksamheten inte är gynnsamt i det förebyggande arbetet.

Författare

Birgitta Eriksson

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..