Sök:

Förskolans fysiska inomhusmiljö ur ett barnperspektiv

En studie av begränsande och möjliggörande faktorer av miljöns utformning


I denna c-uppsats behandlas ämnet fysisk miljö i förskolan och hur den kan utformas utifrån ett barnperspektiv. Syftet var att vidga förståelsen för hur den fysiska förskolemiljön, utifrån ett barnperspektiv, kan anpassas för att samspela med barnens intressen och behov. För att besvara de frågeställningar som svarar mot studiens syfte har vi genomfört fokusgruppsintervjuer samt observationer vid två förskolor. Fokusgruppsintervjuerna har analyserats utifrån en hermeneutisk analysmetod. Vår teoretiska utgångspunkt har huvudsakligen utgått från ett sociokulturellt perspektiv. Resultatet visar hur pedagoger anpassar och utformar förskolans miljö utifrån ett barnperspektiv. Pedagogerna strävar efter att utgå från barnen och deras intressen och behov när de utformar miljöer. Därmed ges barnen inflytande och delaktighet i verksamheten. De beskriver dock även att det finns många hindrande faktorer som påverkar utformningen av den fysiska miljön i förskolan. I fokusgruppsintervjuerna beskriver de problemområden som t.ex. barnens olika åldrar, ekonomiska hinder och brist på tid. De poängterar dock att problemen kan övervinnas och att det är möjligt att finna lösningar för att utveckla en miljö som fungerar i verksamheten. Detta görs genom att kompromissa mellan många olika faktorer, till exempel de olika krav som barns olika åldrar ställer. De resultat vi har kommit fram till gäller på två förskoleavdelningar och är inte ett resultat som kan ses som en generalisering som gäller för alla förskolor.

Författare

Nina Lundberg Karin Pääjärvi

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..