Sök:

Förskolans fysiska inomhusmiljö

Betydelse och planering på förskolor i Sverige och Sydafrika


Syftet med denna studie har varit att få en vidgad förståelse för den fysiska miljön i förskolan. Detta har utmynnat i tre frågeställningar som behandlar artefakter i- och planering av den fysiska miljön, samt internationella betingelser. I studien har kvalitativa intervjuer med pedagoger som arbetar med barn i åldrarna 1-6 i Sverige och Sydafrika genomförts. Genom intervjuerna har pedagogernas uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön kunnat erhållas. Med en fenomenografisk ansats och en kvalitativ forskningsanalys har vi kunnat kategorisera dessa uppfattningar i olika teman. Utifrån de teman som identifierats har vi kunnat få fram vilka artefakter som är viktiga i den fysiska inomhusmiljön i förskolan så som ett varierande utrymme och dokumentation samt aspekter på vad som är viktigt att tänka på vid planering av den fysiska inomhusmiljön, till exempel tillgänglighet och barngrupp. Vi har även kunnat identifiera skillnader och likheter mellan Sverige och Sydafrika exempelvis ansågs det i båda länderna vara viktigt att materialet på förskolan är varierande. Studien har gett oss en betydligt större förståelse för hur planering av den fysiska miljön går till, exempelvis hur viktigt det är att planera miljön utifrån den barngrupp som ska befinna sig i den, och vilka artefakter som borde finnas där. Vi har i studien även fått fram vilken stor betydelse förhållningssättet har för hur den fysiska inomhusmiljön på förskolan ser ut. Ett exempel på detta är de svenska pedagogernas tankar kring matsituationerna som en lärandesituation som borde utnyttjas och de planerar också sin miljö så att både vuxna och barn kan äta tillsammans

Författare

Frida Carlsson Elin Persson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..