Sök:

Förskolan i rymden

Om hur ett praktiskt temaarbete kan utveckla barns kunskaper och förståelse kring ett kunskapsområde

Syftet med undersökningen är att ta reda på hur ett praktiskt temaarbete kan förändra förskolebarns kunskaper och förståelse kring ett kunskapsområde. Temat handlar om rymden och vårt solsystem. Undersökningen utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande och utveckling, där samtal och samarbete utgör en viktig del av arbetet på förskolan, inte minst inom ramen för tematiskt arbete. En annan viktig aspekt att studera inom lärande är barnens egna inre drivkrafter och hur förskolan skapar förutsättningar att väcka intresse och vetgirighet hos barnen. Den empiriska undersökningen består av intervjuer med förskolebarn i början respektive slutet av temaarbetet, och med förskolans lärare efter avslutat tema, för att få bilder ur olika perspektiv av vad temaarbete kan ge i form av kunskaper och insikter. Studien visar att tematiskt arbete ger mycket goda möjligheter till ett mångsidigt lärande, där nya kunskaper utvecklas och sätts in i ett relevant sammanhang. Intervjuerna med barnen visar en tydlig utveckling av såväl kunskaper om solsystemet som förståelse kring himlakropparnas kopplingar och relationer. Lärarna säger att barnen har stort utbyte av ett tema om arbetet utgår ifrån deras egna intressen och att det är värdefullt för barnen att arbeta i mindre grupper och dra nytta av varandras erfarenheter och tankar. Inte minst viktigt enligt lärarna är att tematiskt arbete är roligt både för barn och vuxna. Undersökningen visar att tematiskt arbete kan ha en gynnsam effekt på förskolans verksamhet, både pedagogiskt och socialt. Förskolebarnen och deras lärare kan förena nytta med nöje inom ramen för ett temaarbete.

Författare

Magnus Andreason

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..