Förskola, jämställdhet och demokrati
- jämställdhetsarbete som en förutsättning för en demokratisk förskola
Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan definierar ochreflekterar kring jämställdhet. Studien undersöker hur jämställdhetsarbetet kantillämpas och konkretiseras i den dagliga verksamheten för att uppnå en demokratiskförskola. Observationer och intervjuer genomfördes i två olika förskolor medsammanlagt åtta pedagoger. Jämställdhet och demokrati är begrepp som allapedagoger i vår studie är bekanta med och uttrycker som en självklarhet i dagensförskola och i den pedagogiska yrkesrollen. Resultaten vi fick fram i vår studie visadeatt det finns skillnad mellan den pedagogiska reflektionen och den pedagogiskapraktiken gällande att arbeta med jämställdhet och demokrati. Under intervjuernauttryckte informanterna som deltog i studien att de arbetar aktivt med demokrati ochjämställdhet. Observationerna visade däremot att det finns brister i att konkretiserademokrati- och jämställdhetsarbete i verksamheten. Vår röda tråd i studien är attjämställdhetsarbete är en förutsättning för en demokratisk förskola.