Sök:

Förrådsstyrning vid Kappa Kraftliner Piteå

Syftet med detta examensarbete är att föreslå åtgärder för att uppnå minskade kostnader för förrådshållningen vid Kappa Kraftliner Piteå. Åtgärderna skulle omfatta förslag på hur de förrådsförda artiklarna ska klassificeras. En modell för förrådsstyrning, baserad på artikelklassificeringen, skulle sedan tas fram. För att uppnå syftet har litteraturstudier inom ämnet gjorts och berörd och kunnig personal vid Kappa Kraftliner har intervjuats. En uppfattning av de förrådsförda artiklarna har skapats genom intervjuer samt observationer. Benchmarking har gjorts på tre företag där artikelindelning finns. Utifrån teori, idéer från benchmarking, och de faktiska förutsättningarna vid Kappa Kraftliner har sedan förslag på artikelindelning tagits fram. Min rekommendation till Kappa Kraftliner är att dela in artiklarna i fyra olika klasser baserat på efterfrågan och pris. Artiklar värda mindre än 50 kronor per styck, artiklar med mer än ett uttag per månad, artiklar med mindre än ett uttag per månad, samt artiklar med mindre än ett uttag per år, utgör de fyra klasserna. För den förstnämnda klassen kan uttag göras utan registrering, och påfyllning till största del skötas av leverantör. För artiklar med mer än ett uttag per månad bör inköp samordnas och långa betalningsvillkor eftersträvas. Artiklar med mindre än ett uttag per månad står för stor kapitalbindning och lagerbehovet bör därför speciellt ifrågasättas för de som är icke kritiska. Artiklar med mindre än ett uttag per år, bör ses över och eventuellt säljas eller ingå i samarbetsavtal för gemensam lagerhållning med andra bruk. Dessutom kan företaget med fördel även göra en så kallad portfolioanalys över leverantörerna för att ta fram artiklarnas kritiskhet, bättre samordna inköp och få till bättre avtal med leverantörerna.

Författare

Lisa Fjellström

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..