Sök:

Förpackningsmodell för infästningssortiment


Denna rapport är resultatet av ett examensarbete utfört på uppdrag av Clas Ohlson AB där syftet var att utforma en enhetlig förpackningsserie och förhöja helhetsintrycket av sortimentet inom kategorin Spik/Skruv/Infästning. Bakgrunden till projektet är att förpackningarna inom Clas Ohlsons sortiment idag ser väldigt olika ut p.g.a. ett stort antal leverantörer. Vidare saknas det information om användningsområde på förpackningarna och i butik saknas vägledning för kunden att hitta rätt produkt. Produktutvecklingsprocessen och problemlösningsmetodiken som tillämpats i projektet kan beskrivas med hjälp av Projektcirkeln och Projektspiralen. Efter upprättande av en projektplan samt ett Gantt-schema för tidsplanering startade nuläges- och konkurrentanalysen i form av benchmarking. Efter avslutad benchmarking genomfördes intervjuer där frågorna grundade sig på insamlade data från benchmarkingen samt tidigare information från uppdragsgivaren. Intervjuerna genomfördes som strukturerade intervjuer med butikens kunder samt ostrukturerade intervjuer med butikspersonal. Den information som samlades in i intervjuerna användes till att upprätta en funktions- och uppgiftsanalys för att få en övergripande bild över problemställningen. För att redogöra vilka personer som drabbas av problemet skapades fiktiva användare enligt metoden personas. En kravspecifikation konstruerades där de krav och önskemål som ställdes på lösningen listades. Önskemålen i kravspecifikationen viktades mot varandra för att erhålla en inbördes rangordning och därmed klargöra vilka som var viktigast att uppfylla. Med informationsinsamlingen och kravspecifikationen som grund användes de kreativa metoderna Brainstorming, Brainwriting och Osborns Idésporrar. Här skapades en stor mängd olika lösningsförslag och problemet definierades i tre olika lösningsområden: Förpackning, Grafisk presentation på förpackning samt Förklaringsmodell i butik och katalog. Av alla idéer som uppkom ur det kreativa arbetet valdes tre olika koncept ut för vidareutveckling. Koncepten utvärderades med hjälp av kravspecifikationen samt uppdragsgivarens egna tankar och funderingar kring de olika koncepten. Ett koncept ur varje problemområde valdes ut för vidare bearbetning och utveckling. Det slutliga konceptet redovisas dels som en helhetslösning men även med illustrationer på varje dellösning. Resultatet av examensarbetet är ett förslag på en ny förpackning, etikett samt en förklaringsmodell för butikens kunder som kan tillämpas både i butik och katalog. Rekommendationen till Clas Ohlson är att införa de i denna rapport föreslagna förändringarna för att öka kvalitetsintrycket och uppbringa en lättare navigation i sortimentet.

Författare

Simon Lindgren

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..