Sök:

Förpackningens kulturella symboler- en kvalitativ studie om symbolernas inverkan vid attitydformation


Vårt syfte är att skapa förståelse för hur kulturella symboler på förpackningar påverkar konsumentens attityder till produkten. Detta gör vi genom att undersöka hur symboler och förpackningar uppfattas och vilka tankar och känslor som dessa kan förmedla till konsumenten.Vi har använt oss av ett hermeneutiskt angreppssätt och en öppen ansats. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning med 15 livsmedelskonsumenter i åldrarna 20-65 år. Dels har vi använt oss av ett projektivt associationstest för att undersöka hur symbolerna i sig uppfattas av konsumenten. Vi har också använt oss av ostrukturerade djupintervjuer där symbolerna och förpackningarna diskuterats. Fem livsmedelsprodukter som alla har olika kulturella symboler på förpackningen har valts ut som underlag för undersökningen. Uppsatsens teoretiska referensram är uppbyggd kring tre huvudsakliga teoriområden: förpackningar, symboler och attityder. Dessutom har teorier om kommunikation och perception använts för att bredda perspektivet och skapa en helhet.Det insamlade materialet från den kvalitativa undersökningen har analyserats för att hitta intressanta mönster. Dessa har sedan tolkats med utgångspunkt i vår teoretiska referensram. Våra slutsatser är att förpackningen tillsammans med symbolen kan förmedla ett kulturellt budskap om produkten. För att detta ska lyckas måste symbolen väljas med omsorg eftersom inte alla symboler kan förmedla det rätta budskapet. Genom att se till att symbolen, kulturen och produkten stämmer överens kan man skapa en positiv attityd till produkten vilket i sin tur kan leda till ett köpbeteende.

Författare

Charlotte Platoff Anna Jansson Anna Gerok

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..