Förintelsen ur elevens perspektiv
En studie över hur elever tar till sig kunskap praktiskt och utifrån detta skapar sig etiska och moraliska ställningstaganden med fokus på Förintelsen
FörintelsenPraktisk kunskapJohn DeweyEtik och moral (värdegrund)AntisemitismFrämlingsfientlighet (xenofobi)
Syftet med den genomförda studien var att se om elever tar till sig nya kunskaper praktiskt om Förintelsen, jämfört teoretiskt och om det i sin tur lägger grund för etiska och moraliska ställningstaganden. Undersökningen kom därmed att grunda sig på både kvantitativ och kvalitativ forskningsmetod, genom enkätundersökningar, observation och reflektionstexter. I undersökningen kom fyra klasser i årskurs nio från två skolor i Norrbotten att medverka. Utav de 75 eleverna som medverkade, var det nio elever från Skola 1 som reste till Polen för att se förintelselägren Auschwitz I och Auschwitz II-Birkenau.I studien framkommer det att resan till Polen kom att bidra till att de nio eleverna kom att skapa sig bredare kunskap, samt djupare etiska och moraliska ställningstaganden. Detta i jämförelse med deras jämnåriga i denna undersökning. Denna resa är därför betydande i detta sammanhang, då det utifrån undersökningen kan konstaterar att ett fåtal av eleverna påvisar tendenser till främlingsfientlighet. Men även överlag vad kan eleverna kan om Förintelsen och hur de förhåller de sig till händelsen. Men med grund i detta påvisar även denna studie att ett stort antal av eleverna föredrar att ta till sig kunskap praktisk jämfört teoretiskt.