Sök:

Företagsförvärv - Vad händer sen?


Syftet med uppsatsen är att analysera Företag A och Företag B, spegla teorier om strategi och struktur mot verkligheten och utifrån det ge förslag på hur företagen normativt kan strukturera sin verksamhet efter företagsförvärvet. Vi har använt oss av en deduktiv metod och vi har gjort en kvalitativ undersökning. Vi har utgått från två teorier om företags strategi samt teori om två ytterligheter av företags struktur. Vår empiri är baserad på intervjuer med personer från de studerade företagen. Det som idag är Företag B bör integreras i Företag A för att gemensamt bilda en ny organisation. På grund av två olika strategier som följer av den svenska respektive den europeiska marknaden bör strukturen för de olika marknaderna se olika ut. Förslaget är att dela upp företaget i två divisioner (eller bolag) som var för sig för en egen strategi och som därför också är strukturerade på helt olika sätt. På den svenska marknaden som är mogen, regelbunden och lugn bör företaget använda en hold- haveststrategi med en relativt mekanisk struktur. På den europeiska marknaden, där företaget har möjlighet att växa, bör företaget föra en buildstrategi som stöds av en organisk struktur. Det viktiga är att få hela organisationen kongruent mellan strategin och strukturen.

Författare

Annelie Hallgren Mattias Markström

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..