Sök:

Företags omfattning av hållbarhetsredovisning

En studie av hur storlek, miljöpåverkan och lönsamhet påverkar svenska företags omfattning av hållbarhetsredovisning

Företag och organisationer producerar och publicerar allt mer redovisning. Förutom den obligatoriska redovisningen utökas information i allt större grad av frivillig hållbarhetsinformation. Det har gjorts flera studier om vad som får företagen att producera hållbarhetsinformation. Studierna visar på ett flertal faktorer som kan påverka omfattning och utformning men det finns motstridiga resultat inom forskningen.Syftet med den här studien är att se hur företagens storlek, miljöpåverkan och lönsamhet påverkar hållbarhetsredovisningens omfattning.I teorin beskrivs legitimitetsteorin och intressentteorin som en förklaringsmodell till hur företag påverkas av intressenterna till att dela med sig av hållbarhetsinformation. Företagen svarar upp mot intressenternas krav på sådan information och söker legitimitet i samhället.I studien har en kvantitativ metod använts. Från Stockholmsbörsen har 90 företag från 11 olika branscher och med varierande lönsamhet valts ut. Från företagens års- och hållbarhetsredovisningar har uppgifter hämtats om i vilken omfattning de redovisar hållbarhetsarbete. Omfattningen är indelad i olika nivåer enligt Global Reporting Initiativs nivågruppering A, B eller C. Sambandet mellan omfattningen och storlek, miljöpåverkan och lönsamhet har undersökts med hjälp av en regressionsanalys.Resultat och slutsats visar att det finns ett samband mellan företagens omfattning av hållbarhetsredovisning och dess storlek. Däremot finns inget samband mellan omfattningen och bransch eller lönsamhet. I analysen diskuteras studiens resultat utifrån teorier och tidigare forskning.

Författare

Adam Edvardsson Ingrid Lander

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Avdelningen för företagsekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..