Sök:

Företaget Streets upplevelserum

en konceptutveckling


Syftet med denna studie har varit att utifrån ett kundperspektiv utforma ett koncept, som presenterar ett förslag på hur Street kan förändra sin fysiska miljö, och därmed förbättra upplevelsen för besökarna. Jag har ett kundperspektiv på studien då jag anser att det är viktigt att generera svar som berättar vad gästerna tycker och upplever gällande den fysiska miljön och inte vad producenterna tror att kunderna upplever. En intresseförfrågan skickades ut via Streets kontaktdatabas vilket resulterade i över fyrtio svar. Därmed hade jag möjligheten att välja ett variationsrikt och heterogent urval. Intervjuerna genomfördes med nio av Streets besökare vilka ställde upp frivilligt. De teorier jag har använt i denna uppsats behandlar den fysiska miljön. Upplevelserummet (Mossberg, 2003) och servicescape (Bitner, 1992) bidrar med synen på den fysiska miljön som en helhet och upplevelsefälten (Pine & Gilmore, 1999) bidrar i sin tur med synen på den fysiska miljön som en del av en helhet. Dessutom har jag tagit del av forskning som berör de fem sinnena och dess inverkan på en upplevelse. Jag har använt mig av teorierna för att analysera empirin och inte för att bygga upp studien. Detta för att undersöka hur det är i verkligheten och utifrån det forma ett koncept. Bakgrunden till studien är att jag personligen såg ett behov av en förändring på företaget eftersom de sänder ut tvetydiga signaler och inte förmedlar en röd tråd i den fysiska miljön. Resultatet av studien visar att det finns ett behov av en förändring då samtliga informanter har kommenterat och gett förslag på hur den fysiska miljön kan förbättras. Studien visar också att informanterna överlag är positivt inställda till Street och att samtliga tycker förutsättningarna för förändring finns. Generellt upplevs utomhusmiljön som mer positiv än inomhusmiljön. Jag anser att den främsta styrkan med Street är att verksamheten är bra belägen samt att de har ett välkänt och inarbetat varumärke. Den största svagheten är att de inte bestämt sig för en nisch. De borde arbeta fram en ram som de kan stå för och sedan utveckla verksamheten inom den. Redan nu satsar de på närproducerat och ekologiskt i restaurangen, därför anser jag att ramen bör vara ekologiskt/miljövänligt/återbruk. Då bygger de vidare på något de redan har istället för att börja om från grunden.

Författare

Maja Remåker

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..