Sök:

Företagande i Ryssland

svårigheter ur två svenskägda företags perspektiv

Ryssland lockar svenska företag med hög tillväxt och stora naturtillgångar. Att etablera sig på den ryska marknaden kan dock resultera i kulturkrockar, legala bekymmer och ett kontrollerat myndighetsutövande. Problemen kan uttryckas i hierarkiska organisationsstrukturer och en trög byråkrati. Det finns brister i det ryska samhället och den bild som målas upp i litteraturen ger en negativ bild av landet.Syftet med uppsatsen är att belysa problem två svenskägda företag har stött på till följd av sin verksamhet på den ryska marknaden. Syftet är även att undersöka vilken eller vilka föreställningar om Rysslands affärsklimat som framställs i litteraturen som stämmer bäst överens med hur svenska företag upplever landets affärsklimat.Referensramen behandlar tre av författarna valda problemområden; kultur, redovisningsreglering samt myndigheter och byråkrati. Dessa har valts mot bakgrund av litteratur och en grundläggande intervju. Undersökningen grundas på fem öppna intervjuer med representanter från två svenskägda företag verksamma i Ryssland.Det viktigaste resultatet av undersökningen är att de flesta svårigheterna orsakas till följd av myndigheters agerande. Dessa yttrar sig främst i utökad och tidskrävande administration men även förekomsten av mutor upplevs som problematiskt. Undersökningen visar dock att dessa problem går att hantera och att bilden av ryskt affärsklimat i litteraturen är betydligt sämre jämfört med hur de undersökta företagen upplever den ryska marknaden.

Författare

Helene Gustafsson Lisa Åsman

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..