Sök:

Fördelar med kundrelationer

En anledning till att kunder handlar i fysisk TV-spelsbutik?

I takt med att internetbutikernas genomslag har konkurrensen hårdnat på TV-spelsmarknaden. Flertalet studier visar att fler och fler människor väljer att handla på internet och trenden ser inte ut att avta. Internetbutikerna erbjuder bl.a. bättre priser och hög bekvämlighet för konsumenterna då de slipper lämna huset för att utföra ett köp. Men trots denna trend finns det fysiska butiker som fortsätter att gå med vinst. På grund av den hårda konkurrensen räcker det idag inte med att bara fokusera på de fyra klassiska faktorerna plats, produkt, pris och påverkan. Företagen har därför blivit tvungna att flytta fokus från enbart de fyra klassiska faktorerna till att även skapa relationer med sina kunder för att sticka ut från mängden.Syftet och målet med uppsatsen är att undersöka och identifiera de relationsfördelar som kunder får vid val av att handla i fysisk TV-spelsbutik och vilka av dessa fördelar kunderna värdesätter högst. I studien undersöks om relationsfördelar är en viktig konkurrensfaktor för de fysiska TV-spelsbutikerna.Relationsfördelarna samt andra konkurrensfaktorer identifieras genom en utförlig genomgång av teori samt kompletteras med intervjuer med kunder som själva anser sig ha en relation med någon av de TV-spelsbutiker som är med i undersökningen. För att undersöka vikten av relationsfördelarna gentemot andra konkurrensfaktorer används en enkätundersökning där respondenterna fått rangordna vikten av dessa faktorer. Data samlades in utanför Game och Gamestops butiker i Uppsala under december, 2010.Analys av svaren visar att konsumenterna lägger stor vikt på förtroende bland relationsfördelarna. Även ekonomiska fördelar anses vara viktiga bland kunderna. Enkätsvaren visar även att kunderna sätter lägre värde på relationsfördelar jämfört med de andra konkurrensfaktorerna. Dock tyder svaret på att relationsfördelar i olika former påverkar kundernas val att handla i fysisk TV-spelsbutik.

Författare

Joachim Andersson Johan Lindbom Byggnings

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..