Sök:

Förbelastning av torv med överlast


Torv är en jordart som ur geoteknisk synpunkt är besvärlig att grundlägga konstruktioner på. I Sverige har industrialiseringen gett ökade krav på allt snabbare transporter. Detta i förlängningen har medfört nydragning av vägar och järnvägar till att gå raka vägen över marker med dålig bärighet. Detta har medfört en utveckling av tekniska lösningar för att klara de krav i bärighet som funnits. Väg 1082, Björna – Långviksmon går i sin sträckning genom tre stycken torvmyrar. Med tiden har allt större problem uppstått med avvattning och bärighet. Vägverket beslutade sig att förstärka vägen för att på så sätt klara sig från dessa problem. Efter analys av geotekniska undersökningar i vägsträckningen beslöts att sträckningarna över myrmarker skulle förstärkas genom utskiftning och förbelastning. I denna rapport presenteras resultat från fält- respektive laboratorieundersökningar på två sträckor av väg 1082. Dessa utfördes 18 månader efter färdigställt utförande. De två avsnittena går genom torvmossar och har förstärkts genom förbelastning. Utförda undersökningar innefattar avvägning, slangsättningsmätning, skruvprovtagning och bestämning av vattenkvot på upptagna torvprover. Resultatet från vattenkvotsundersökningen har analyserats mot geotekniska undersökningar utförda före åtgärd. Analysen visar en vattenkvotssänkning vilket innebär att torven har konsoliderat och bärigheten har ökat. Slangsättningsmätning utfördes kontinuerligt under produktionsfasen och resultatet från mätningar efter avlastning visar att sättningen har avtagit där avlastning har skett. Analys av sättningen över tiden visar att sättningen har avtagit men ej planat ut. Sättningsförloppet har således ej avslutats. Avvägning av vägens profil visar att den 18månader efterfärdigställt utförande låg högre än projekterad profilnivå. Fortsatt uppföljning av sättningsförloppet är av intresse. Det kommer att visa om sättningsförloppet fortsätter eller om det avtar och därigenom visa om förstärkningsmetoden fungerade som det var tänkt.

Författare

Niklas Ericsson

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Samhällsbyggnad/Geoteknologi

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..