Sök:

Förbättrad lagerhållning genom identifiering av kärnprocesser

En fallstudie av Nordic E- commerce Group


Syftet med detta arbete är att öka förståelsen för hur kärnprocesser kan förbättra lagerhållningen i ett företag. Genom att först kartlägga vilka företagets kärn- och stödprocesser är och sedan undersöka hur kärnprocesserna påverkar lagerhållningen kan syftet uppnås. Därmed besvaras problematiseringsfrågan som är följande;På vilka sätt kan lagerhållningen, genom identifiering av kärnprocesserna förbättras på ett företag med E-handel?Arbetet har genomförts på ett av koncernen Nordic E-Commerce Groups dotterbolag, Nordic Inc som är ett E-handelsföretag som säljer bläckpatroner och kontorsmaterial till både företag och privatpersoner.Inledningsvis genomfördes en kartläggning av Nordic Incs processer genom observationer och intervjuer med koncernens VD. När kartläggningen var sammanställd visade det sig att de kärnprocesser som fanns på Nordic Inc var Lager, Inköp och Kundservice. Dessa behandlades sedan mer ingående genom intervjuer med cheferna för varje kärnprocess för att se hur kärnprocesserna påverkar lagerhållningen.Det visade sig vara på sådant sätt att kundservice inte påverkar lagerhållningen på något sätt. Snarare tvärt om då kundservice blir lidande på grund utav den bristande lagerhållningen. Tillvägagångssätten på lagret påverkar lagerhållningen genom bristande artikelplacering, svårtillgänglighet, bristande kontroll över lagersaldo och artiklarnas skick. Vilket i sin tur påverkar kostnader för inventarier och personal.Inköp är den kärnprocess som påverkar lagerhållningen mest då beslut som tas i inköpsprocessen återspeglas i den bristande lagerhållningen.

Författare

Eleni Koltsida

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för maskinteknik (MT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..