Sök:

Förändringar i bankers verksamheter efter uppkomsten av internetbanker

Då tekniken med rask takt gått framåt de senaste åren har de flesta företag dragit nytta av dess fördelar. Flertalet stora framsteg har gjorts på denna front och många organisationstyper har gjort stora implementeringar av nya IT-system i syfte att uppnå konkurrenskraft på marknaden. En väldigt betydande sådan är internetbankens införande i bankvärlden. Detta är något de allra flesta banker idag erbjuder sina kunder. Denna införande har säkerligen haft en inverkan på både kunders syn på banken och även hur banker arbetar för att kunna anpassa sig till teknologiutvecklingen. Vi har i vår studie undersökt på vilket sätt en utvald banks verksamhet förändrats av internetbanken. Med förändring menar vi på vilket sätt olika delar av bankverksamheten varit tvungna att anpassa sig på grund av de möjligheter som internetbanken medför. Vi har undersökt vilka avdelningar på banken som ändrats sedan införandet och utveckling av internetbanken, vilka arbetsuppgifter som förändrats, på vilket sätt dessa förändrats och även vad mer specifikt som gjort att dessa förändringar krävts. En undersökning av denna typ kan vara till hjälp för verksamheter som står inför liknande val av teknikinförskaffande som låter kunden komma närmare grundverksamheten. Vi fann att förändringarna som skett är många, speciellt inom en avgränsad del av verksamheten, de som arbetar med drift och underhåll av systemet. Banken som undersökts har infört flertalet nya rutiner som genomförs för att internetbanken ska vara en så lyckad del av verksamheten som möjligt. Även ändringar och bortfall av vissa moment har skett som direkt kan kopplas till denna implementering.

Författare

Toni Jouhkimow Jens Marklund

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för system- och rymdteknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..