Sök:

Föräldratidningar somexpertsystem

En diskursanalys av normer runt identitet ochkonsumtion i föräldratidningar våren 2010


I denna uppsats diskuteras föräldraskap och normer runt föräldraskap och hur dessa normer skapas.Uppsatsens syfte är, att med utgångspunkt i Anthony Giddens teori om expertsystem, analyseraföräldratidningar, med fokus på två olika teman gällande information och konsumtion och förklara hurdessa teman i tidningar skapar normer runt identiteten som förälder. Frågeställningarna handlar om hurföräldratidningar skapar identiteter kopplade till information och konsumtion samt hurföräldratidningar blir expertsystem för att forma identitet och normer. Det teoretiska avsnittet utgår frånAnthony Giddens expertsystem samt hur kultur och populärkultur definieras enligt Simon Lindgren ochDominic Strinati. Det teoretiska avsnittet avhandlar även hur postmodern populärkultur definieras ochhur identiteter formas i samhället relaterat till postmodern populärkultur. Den metod som har använts idenna uppsats är baserad på Norman Faircloughs kritiska diskursanalys samt Michel Foucaultsdiskursbegrepp. Resultaten visar att det finns diskurser kopplade till uppsatsens syfte genom atttidningarna blir en form av expertsystem då dessa tillhandahåller både handfasta råd ochrekommendationer till föräldrarna och dessa råd och rekommendationer bygger på information frånexperter. Det finns även finns diskurser kopplade till identitetsskapande och konsumtion och dessaåterkommer i samtliga tidningar. Resultaten kan emellertid diskuteras eftersom att diskursanalyshandlar om hur forskaren tolkat sitt material, men det finns dock ett flertal tydliga mönster somförekommer i tidningarna.

Författare

Helena ¨Heinås

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Stockholms universitet/Stockholms universitet/Stockholms universitetSamhällsvetenskapliga fakultetenSociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..