Sök:

Folktandvården Gävleborg

I detta projekt analyseras och utreds orsakerna till varför omorganisationen i Folktandvården Gävleborg misslyckades. Folktandvården Gävleborg genomförde 2012 en omstrukturering med målet att öka kundfokus och kommunikationen inom företaget. Omstruktureringen misslyckades efter nio månader och resulterade i att dåvarande VD blev uppsagd. Efter misslyckandet återgick företaget delvis till den tidigare strukturen. Arbetet har utformats som en kvalitativ fallstudie där datainsamlingen skett genom semistrukturerade intervjuer med 5 personer inom Folktandvården Gävleborg. Det insamlade datamaterialet har sedan analyserats utifrån den teoretiska bakgrund vi valt att redogöra. Anledningen till omorganisationens misslyckande var ett utbrett motstånd inom vissa skikt av organisationen som en följd av ändrade arbetspremisser samt brister i utformningen och det förberedande arbetet. En annan orsak som respondenterna nämner är att kulturen inom bolaget åsidosattes. Samt att kommunikationen mellan VD och de anställda var bristfällig.

Författare

Filip Eriksson Erik Wetterberg

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Forest Products

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..