Sök:

?Folk verkar tro att vi puffar kuddar och va?ljer soffor?

En studie om utbildningen och yrket som inredningsarkitekt utifra?n tva? av Skandinaviens fra?msta ho?gskolors perspektiv


I dessa dagar finns det en uppsjo? av designutbildningar med inriktning mot inredningsarkitektur och va?gen dit kan skilja sig fra?n person till person. Vad ska man da? ga? fo?r utbildning fo?r att bli inredningsarkitekt och vart leder egentligen en sa?dan utbildning?Syftet a?r att genom mina informanter ge en bild av utbildningen och yrket som inredningsarkitekt utifra?n kandidatutbildningarna Inredningsarkitektur & Mo?beldesign pa? Konstfack och Mobel og Rumdesign pa? DKDS. Med fra?gesta?llningen: Pa? vilket sa?tt skiljer sig de tva? utbildningarna?Vilken syn har man pa? yrket inredningsarkitekt vid de olika utbildningarna? Vilken syn har man pa? utbildningen till inredningsarkitekt?Studien utfo?rs med kvalitativa intervjuer da? lektorer fo?r de olika programen intervjuas, A?sa Conradsson vid Konstfack och Mark Tingkov vid DKDS. En enka?tstudie go?rs ocksa? fo?r att fa? examinerade studenters bild av situationen. Fo?r att ge en bakgrund att koppla resultatet av intervjuerna till go?rs en litteraturstudie da?r den historiska utvecklingen kring yrket som inredningsarkitekt beskrivs, samt designskolans utveckling. Informanternas svar visar pa? olikheter i utbildningarna, examinerade studenters arbetsmo?jligheter och inredningsarkitektens relation till husarkitekten.

Författare

Anton Sjöström

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Estetiska avdelningenFilosofiska fakulteten

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..