Sök:

Följsamhet till basala hygienrutiner ? en kartläggning av faktorer av betydelse


Johnsson, Å & Vigre, V. Följsamhet till basala hygienrutiner ? en kartläggning av faktorer av betydelse. En litteraturstudie. Examensarbete 15 högskolepoäng. Malmö högskola: Fakulteten för hälsa och samhälle, institutionen för vårdvetenskap, 2014. Bakgrund: Vårdrelaterade infektioner är inte ett nytt fenomen utan något som förekommit lika länge som sjukvård bedrivits. Att ha kunskap om våra mikroorganismer är således av stor betydelse för att undvika smittspridning inom hälso- och sjukvård. God handhygien anses vara den mest effektiva metoden för att förebygga vårdrelaterade infektioner. Dock visar studier och granskningar vid upprepade tillfällen att vårdpersonal utför korrekt handhygien allt för sällan och inte heller vid de tillfällen då händerna är som mest benägna att överföra bakterier. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie är att kartlägga faktorer av betydelse för följsamhet av basala hygienrutiner hos sjukvårdspersonal, men inriktning mot handhygien. Metod: Litteraturstudie där artiklar söktes i databaserna CINAHL och Medline. Utvalda artiklar granskades utifrån kvalitativa och kvantitativa granskningsprotokoll. Resultat: Fyra teman ligger till grund för resultatet; personliga faktorer, sociala faktorer, arbetsmiljöfaktorer och utbildningsfaktorer. De övergripande fynden i artiklarna var att vårdpersonalens attityd, föreställningar och kunskap var av störst betydelse för följsamhet av basala hygienrutiner. Även arbetsmiljöfaktorer så som stress och tidsbrist visade sig vara faktorer av betydelse. Slutsats: Orsakerna till dålig följsamhet har visat sig bero på flera faktorer. Personlig attityd, föreställning, kunskap och miljöfaktorer så som tillgänglighet på material är exempel på faktorer som samspelar och påverkar följsamheten. Nyckelord: Basala hygienrutiner, följsamhet, sjuksköterskor, vårdpersonal, handhygien

Författare

Victoria Vigre Åse Jonsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Hälsa och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..