Sök:

Flygskatt - Ett lämpligt styrmedel?


Titel: Flygskatt ? ett lämpligt styrmedel? Nivå: Kandidatuppsats i Service Management, Maj 2006 Författare: Sanja Agbaba, Anne-Sofie Persson, Seda Yazici Institution: Institutionen för Service Management, Lunds Universitet, Campus Helsingborg Handledare: Sumi Park och Mikael Bergmasth Problematisering: Utsläppsproblemen är ett globalt dilemma som berör alla branscher inte bara nationellt men även internationellt. Därför har ett arbete inom luftfartsorganet ICAO satts igång med förhoppningar om att kunna kontrollera möjligheterna med utsläppshandel för flyg. Rådet har inom EU efterfrågat ett lagförslag från kommissionen. Det här har, i sin tur, lett till att kommissionen har utnämnt en arbetsgrupp där bland annat Sverige är med för att arbeta fram ett lagförslag Syfte: Vårt syfte med undersökningen är att beskriva, analysera och diskutera inverkan som flygskatter kan ha på en bransch inom servicesektorn. Målgrupp: Den här uppsatsen vänder sig främst till lärare och studenter på universitetsnivå. Uppsatsen innefattar dock ytterligare en målgrupp som består av flygbolagen och dess resenärer. Slutligen så kan den vara relevant för forskare och andra som delar intresset för olika beskattningssystem och dess inverkan. Metod: För att uppnå syftet med uppsatsen har det utarbetats tre problemformuleringar som sätter de olika företagsledningarnas perspektiv i fokus. Detta för att kunna se hur de på olika plan hanterar den förändring som den föreslagna flygskatten skulle resultera i. Vidare har vi valt att till viss del rikta in oss på företagens kunder, både hur företagen tror att kunderna kommer att reagera på dessa eventuella förändringar, men även vad kunderna själva anser. Anledningen till att vi har valt de här två aspekterna är att vi vill undersöka olika perspektiv rörande ämnet, detta för att kunna få fler infallsvinklar. De teorier och modeller vi har valt att presentera i vårt arbete är till för att vi ska kunna redogöra för olika faktorer som verksamheter bör ta hänsyn till och vara medvetna om i omgivningen. Vår empiriska undersökning grundar sig främst på kvalitativa undersökningar i form av intervjuer och dokumentanalyser, för att upptäcka och identifiera olika uppfattningar om flygbranschen och de båda företagen som vi valt att studera samt även för att tillföra ytterligare aspekter till arbetet. De empiriska studierna består av intervjuer med olika nyckelpersoner inom Malmö Aviation och SAS. Arbetet är även baserat på en kvantitativ enkätundersökning med både potentiella och befintliga kunder i flygresebranschen, detta för att tillföra kundernas synpunkter gällande ämnet. Resultat: Det vi kan konstatera är att flygbolagen inte kommer att genomgå någon omfattande förändring då samtliga flygbolag i Sverige kommer att drabbas på samma sätt om förslaget om flygskatt kommer att gå igenom. De förändringar som flygbolagen kan komma att stöta på är av en mer administrativ natur. När det gäller konkurrenskraft så är det möjligt att andra inrikes markbundna transportmedel får större genomslagskraft då högre priser på flygbiljetter kanske kan resultera i att andra, billigare, alternativ kan föredras trots att dessa är mindre tidseffektiva. Då likheterna mellan Sverige och Danmark är många och eftersom Danmark implementerade flygskatter för många år sen kan Danmark ses som lite av en föregångare till Sverige. Eftersom vi, genom vår studie, upptäckt att Danmark mer och mer börjat ta avstånd från flygskatter anser vi det vara anmärkningsvärt att Sverige vill använda sig av ett styrmedel såsom detta för att reducera miljöföroreningar orsakade av flygbranschen. Vår enkätundersökning visar en trend hos kunderna som tyder på att resandet inte kommer minska inom Öresundsregionen. Dock kan vi utläsa att en förändring kan ske gällande val av transportmedel samt avreseort. Vi vill poängtera att kunskapen och effekten av flygskatter inte är så stor hos de befintliga och potentiella flygresenärerna.

Författare

Anne-Sofie Persson Seda Yazici Sanja Agbaba

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..