Sök:

Flygfraktens betydelse för näringslivet i göteborgsregionen


Snabba leveranser har länge varit viktiga för företags logistikstruktur och skapat nyttaför verksamheten. Flygfrakt har i det avseendet varit ett fördelaktigt alternativ överlånga sträckor. På grund av höga kostnader i jämförelse med andra transportslag hargodset som fraktats ofta varit högvärdigt och volymerna små. Användningen avflygfrakt har haft en stabil långsiktig tillväxt men alltid varit beroende avmakroekonomiska trender som konjunktur och bränslepris. Konjunkturkänslighetenberor på de höga transportkostnaderna och företags vilja att minska dessa vid sämreekonomiska förutsättningar och bränslepriset har en betydande del av kostnaderna vidflygfrakt vilket gör att prisförändringar får stort utslag.Syftet med denna uppsats är att undersöka hur användningen av flygfrakt harförändrats historiskt, hur den ser ut idag och vilka trender, utöver ovan nämnda, sompåverkar den framtida utvecklingen av flygfrakt. Vi kommer att utgå frångöteborgsregionen och vilken betydelse som företag verksamma inom den anserflygfrakt ha ur dessa perspektiv.De slutsatser som vi har kommit fram till är att dedikerade flygfraktsplan successivthar bytts ut mot utnyttjandet av belly cargo (det gods som fraktas i underdelen påpassagerarplan) på grund av flygbolagens efterfrågan på högre beläggningsgrad ochresursutnyttjande per flight. Vi har även kommit fram till att flygfrakt idag används föratt täcka behovet av nödleveranser och jämna ut förändringar i efterfrågan. Fördelarnauppstår genom flygets möjlighet till snabba leveranser och att företag därmed kanminska sina kapitalbindningskostnader. Att lagerhålla högvärdigt gods eller störremängder trendvaror blir mindre viktigt eftersom de kan levereras snabbt vid behovmed hjälp av flyget. Behovet av flygfrakt kommer att finnas även i framtiden.Anledningen är att företag, med dagens utsikter i form av uteblivna substitut, ärberoende av flygets egenskaper vid snabba leveranser och därför inte kommer kunnaminska användningen mer än till en viss nivå. Vi har även sett att utvecklingen av ehandelhar haft en positiv effekt för utnyttjandet av flygfrakt hos privatpersoner.Eftersom trenden med e-handel förväntas fortsätta öka tror vi även att nyttan avflygfrakt kommer att bli större hos privatpersoner i framtiden.

Författare

Fredrik Hallberg Marcus Andersson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..