Sök:

Flexibilitet i långvariga affärsrelationer

I Sverige råder avtalsbundenhet, vilket innebär att företag som ingår avtal med varandra ärförpliktade att hålla sig till dessa. På detta sätt kan två affärspartners bli bundna till varandra.Avtalen är ofta en förutsättning för att företagen ska kunna arbeta tillsammans, strikt handlardet om vem som ska ansvara för vad (Ramberg & Ramberg 2007). Ett problem medlångsiktiga affärsrelationer är att förutsättningar för relationen förändras. Ett exempel är attkonjunktursvängningar medför förändringar hos framförallt kundföretagens behov (Möller& Wilson 2002; Wiersema 1997). Detta öppnar för en diskussion gällande om företag i dessasituationer låter avtalen styra även när förutsättningarna förändras, eller om företagen väljeratt vara flexibla och anpassa sig efter varandras behov. Denna frågesällning gör det intressantatt titta på hur företag i långsiktiga relationer agerar.Uppsatsens syfte är att undersöka hanteringen av förändrade förhållande i långvarigarelationer mellan två företag, vi avser också att förklara hur företag arbetar för att lösaproblem relaterade till att förutsättningar förändras. Uppsatsen syftar också till att förklara,vad som påverkar hur företagen förhåller sig gentemot varandra, när förutsättningarförändras. För att uppnå syftet, använder vi oss av kvalitativ metod, då den ger störreutrymme, för att förstå det fenomen vi undersöker. För att gå in på djupet med vårundersökning, har vi valt att använda oss av fallstudier, där intervjuer har fungerat somdatainsamlingsmetod.I vår studie har vi valt att studera Akademiska Hus och företagets relation med två av deraskunder. Akademiska Hus begränsas av sin vision; att tillhandahålla lokaler för högre studieroch forskning. Denna vision innebär att företaget inte har möjlighet att i första hand vändasig till kunder som är intresserade av att hyra lokaler, utan ska först och främst vända sig tillsvenska lärosäten för att erbjuda dem lokaler. Vi valde ut de två kunderna med tanke på attderas lokalmarknader skiljer sig åt. På den ena marknaden finns en viss konkurrens och påden andra marknaden råder i nuläget en mycket begränsad konkurrens, för att inte säga ingenkonkurrens. Vi har undersökt hur dessa relationer skiljer sig åt och om det går att finna någraförklaringar till att företagen agerar olika på de två marknaderna.Sammanfattningsvis resulterade vår undersökning i att företag på marknader med liten elleringen konkurrens är beredda att vara mer flexibla och vårda affärsrelationer i störreutsträckning än de företag som agerar på marknader med mer konkurrens. Fokus bör läggaspå att samarbeta, för att hitta lösningar på de problem, som kan uppstå under avtalstiden.Om parterna önskar hålla relationen på god nivå (Ford et al. 1998; Wiersema 1997). Vi harockså fått kunskap om att affärspartners som sitter under samma tak använder sig avinformell kommunikation och snabbare kan anpassa sig till förändringar. De kan samtidigtförlora en del av affärsmässigheten sinsemellan och därmed ha svårare att gå in i tuffareförhandlingar med varandra. En effektiv kommunikation mellan parterna ökar ocksåmöjligheten för dem att vara flexibla gentemot varandra. Flexibiliteten i sin tur, öppnar uppmöjligheter att gemensamt finna lösningar på oväntade problem (Hollensen 2003; Wiersema1997 ).

Författare

Maria Olsson Maria Zakrisson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..