Sök:

Flettner-rotorer

Medvind oavsett vindriktning?

Vinden har använts för att driva fartyg framåt i årtusenden. Dock har de praktiska fördelarna med moderna framdrivningssystem inneburit att segel helt försvunnit från dagens handelsfartyg. Om det ska vara möjligt att åter igen utnyttja vinden på ett effektivt sätt bör tekniken vara möjlig att integreras med dagens avancerade teknik gällande framdrift. Sjöfarten är en bransch som ofta präglas av små ekonomiska marginaler. Dessa marginaler påverkas bland annat av oljepriset som historiskt har varierat kraftigt. Detta har lett till att många rederier undersöker vilka möjligheter som finns att reducera bränsleförbrukningen. Flettner-rotorer som avlastningsmaskineri är en gammal metod som utvecklats och förbättrats vilket har lett till att tekniken åter igen är intressant. Följande studie har som syfte att besvara frågan hur lång tid det tar att tjäna in kostnaden för installationen av en rotorsegelkonfiguration genom minskad bränsleförbrukning. Inledningsvis genomfördes en litteraturstudie som låg till grund för utformandet av denna studie. Därefter genomfördes en simulerad sjöresa där Flettner-rotorernas påverkan på bränsleförbrukningen undersöktes. Resultatet visar att installationen av en rotorsegelkonfiguration kan vara ett konkurrenskraftigt alternativ på vägen mot ett mer bränsleeffektivt sätt att bedriva sjöfart.

Författare

Alexander Jernberg Henrik Hellström

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..