Sök:

Flerspråkig ungdom

i en guatemalansk högstadieskola


SammanfattningDenna uppsats a?r baserad pa? en underso?kning med hja?lp av a?tta la?rare i en ho?gstadieskola i Guatemala. Studien syftade till att ta reda pa? hur la?rarna i bergsbyn upplever att flerspra?kigheten har utvecklats och om spra?kliga influenser fra?n andra kulturer har ma?rkts i elevernas spra?kbruk. Dessutom var det intressant att se om ?spanglish? a?ven har brett ut sig pa? landsbygden la?ngt bort fra?n sta?derna, samt om kulturutbytet med svenska skolor har pa?verkat elevernas spra?kutveckling. Underso?kningen bestod i en brevintervju riktad till la?rarna pa? skolan och svaren har sedan bearbetats. Resultaten har diskuterats i fo?rha?llande till relevant litteratur och tidigare forskning inom flerspra?kighet.Det visade sig att la?rarna som medverkade i studien ser ma?nga fo?rdelar med att flera spra?k samverkar i undervisningen, a?ven om de ocksa? uttrycker oro fo?r influenser fra?n engelskan som kan bidra till att deras eget modersma?l och a?ven deras spanska spra?k blir kontaminerat av det engelska ho?gstatusspra?ket. Respondenterna ger uttryck fo?r positiva effekter av att la?ra ka?nna andra kulturer och att spra?ken da? bidrar till en naturlig del av undervisningen. De beskriver en la?ngtan av beha?rska flera spra?k, men fo?rklarar att de ekonomiska fo?rutsa?ttningarna inte mo?jliggo?r detta.Dessutom betonar respondenterna vikten av deras modersma?l chuj och uttrycker ett stort behov av att fo?rsta?rka denna undervisning inte bara i talspra?ket utan a?ven inom la?s-och skrivutvecklingen fo?r att sto?dja eleverna i all deras modersma?lsundervisning, sa? att de ska kunna uttrycka det som verkligen bero?r dem och deras egen kultur, deras traditioner, spra?ket inom familjen, deras va?rderingar och framfo?r allt deras egen historia. Genom att la?ra sig flera spra?k kan de ba?ttre uttrycka vad de ta?nker och vad de ka?nner, fo?r att la?ra sig ett nytt spra?k beho?ver inte betyda att man glo?mmer sitt eget.Nyckelord: ?code-switching?, flerspra?kighet, ?spanglish?, succesiv bilingualism 

Författare

Ingegärd Norberg

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierBarn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..