Sök:

Finns det ett samband mellan fysisk aktivitet och känsla av sammanhang?

en studie av sambandet mellan fysisk aktivitet och KASAM hos Personalen på en skola.


SammanfattningSyfteAaron Antonovsky, medicinsk sociolog, beskriver känsla av sammanhang, KASAM, i vilken utsträckning vi uppfattar tillvaron som begriplig, hanterbar och meningsfull. Detta menar han har stor betydelse för hur vi klarar påfrestningar i livet och därmed upprätthåller hälsa.Studien undersöker om det finns ett samband mellan antal timmars utövande av fysisk aktivitet och grad av KASAM hos personalen på en skola.  Metod Studien gjordes som en kvantitativ fallstudie på en skola i södra Norrland. Aaron Antonovskys livsfrågeformulär (KASAM - 13) användes för att mäta personalen KASAM. Ytterligare en enkät användes där personalen fick besvara antal timmar fysisk aktivitet de utövande per vecka, sysselsättning på skolan, ålder, kön och civilstånd. Urvalet gjordes utifrån bekvämlighetsprincipen. Resultaten bearbetades med hjälp av dataprogrammet SPSS. Det externa bortfallet var mindre än 6 % och det interna bortfallet var noll. ResultatDet fanns en stark korrelation mellan personalens grad av KASAM och antal timmar utövad fysisk aktivitet i veckan. KASAM steg med antalet timmar fysisk aktivitet. Det visade sig också att det fanns ett samband mellan personalen på skolans arbetsuppgifter och deras grad av KASAM. De som arbetade som lärare hade högre grad KASAM än den övriga personalen. Variabler som kön, ålder och civilstånd visade ingen korrelation med KASAM. SlutsatsResultatet stärker Antonovskys teori om att det finns ett samband mellan strakt KASAM och god hälsa. Det finns många skäl till att utöva fysisk aktivitet, att det höjer en individs KASAM är ett av dem. 

Författare

Ellenor Sundberg

Lärosäte och institution

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..