Sök:

Finansiell kommunikation på internet

Hemsidan en effektiv kommunikationskanal - om den används på rätt sätt

Problemet i den här uppsatsen handlar om det börsnoterade bolaget Fenix Outdoors finansiella kommunikation på internet. Genom att på en övergripande nivå utgå ifrån redovisningsteoretiska resonemang, Stockholmsbörsens regelverk och rekommendationer samt genom att utföra en kvalitativ studie, borde det vara möjligt att på ett rationellt sätt konstruera en normativ modell för utformning av finansiell kommunikation på internet. Denna modell ska alltså fungera som ett vägledande instrument till hur Fenix Outdoor bör utforma sin hemsida. Modellen i sig ska vara av generaliserande karaktär, vilket innebär att börsnoterade bolag generellt ska kunna använda sig av modellen för att utforma sin finansiella kommunikation på internet. Den här uppsatsen bygger på en form av kvalitativ fallstudie av företaget Fenix Outdoor. Datainsamlingen bygger på fem kvalitativa intervjuer, dels med ledande personer inom bolaget och dels med personer som kan betraktas som externa intressenter till företaget. Utifrån den här studien kan man konstatera att de börsnoterade bolagens enskilda hemsidor generellt sett är en mycket lättillgänglig och viktig kanal för finansiell kommunikation till aktiemarknaden. Eftersom mindre bolag får mindre massmedial uppmärksamhet ökar incitamenten för att dessa bolag borde satsa mer resurser på att utveckla sin finansiella kommunikation på internet. En anledning till varför vissa företag väljer att inte göra det, beror sannolikt på en överdriven uppfattning om de eventuella investeringarnas omfattning. Med hjälp av en relevant teoretisk referensram och med utgångspunkt i den här kvalitativa fallstudien, har en normativ modell för finansiell kommunikation på internet formulerats. Denna modell är tänkt att fungera som ett vägledande instrument till hur företag bör utforma sina hemsidor för att kommunicera finansiell och annan aktiepåverkande information så att hemsidan blir en effektiv kommunikationskanal. Enligt modellen är det rimligt att definiera två olika huvudsyften och man bör göra en avvägning mellan dessa. Dels kan det primära syftet vara att bolagets hemsida ska uppfylla Stockholmsbörsens krav avseende finansiell kommunikation på internet. Alternativt så kan syftet vara att tillfredsställa aktiemarknadens informationsbehov, vilket då innebär att hemsidan ska fungera som en viktig del i bolagets Investor Relations-arbete.

Författare

Andreas Mathiesen

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..