Sök:

Fem minuter kvar! Ta fram bänkboken

en studie av hur barnlitteratur kan användas i undervisning för de tidigare åldrarna

Syftet med detta arbete var att undersöka hur en utvald grupp av pedagoger använde sig av barnlitteratur i undervisningen. I vår bakgrund har vi använt oss av forskningslitteratur som behandlat ämnet barnlitteratur både ur ett historiskt och ett modernt perspektiv. Vi använde oss av intervjuer som metod för att ta del av de olika pedagogernas inställning till användandet av barnlitteratur i undervisning. De nio utvalda pedagoger som vi intervjuade var verksamma i förskoleklassen till och med år 3. Även observationer genomfördes i den miljön där pedagogen var verksam, detta för att komplettera intervjuerna. Vår intervjuundersökning visar att de flesta pedagoger använde barnlitteratur i undervisningen, dock på olika sätt och med olika syften. Vissa pedagoger använde barnlitteraturen med ett tilltänkt mål, det vill säga läsutveckling, välgrundat och anpassat bokval samt lustfylld undervisning i en stimulerande miljö. Andra pedagoger använde litteraturen mer som en utfyllnad trots vetskapen om barnlitteraturens värde. Observationerna visade stor skillnad i de verksamma pedagogernas miljö. De flesta förskoleavdelningar hade en avskild plats där litteraturläsning kunde ske. Den stora skillnaden mellan de olika miljöerna var utbudet och åskådligheten av litteraturen. Sammanfattningsvis såg vi att samtliga pedagoger uppfattade barnlitteratur i undervisningen som någonting meningsfullt. Trots ett ibland bristfälligt användande hade pedagogerna en vision om hur litteratur kunde användas på ett mer lustfyllt sätt.

Författare

Pernilla Falk Linda Markström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..