Sök:

Felexpeditioner inom egenvården


Egenvård är ett ständigt växande område, fler och fler produkter kommer ut på marknaden och man ser även en ökning i försäljning inom Apoteket AB. Men detta innebär inte för apotekens del att bara sälja egenvårdsprodukter, en stor del är att ge råd och bedöma när kunden istället bör uppsöka sjukvård. En felexpedition är en felaktig expedition, rådgivning eller tjänst som skett till kunden. Inrapporteringen av felexpeditionerna ska kartlägga vad som inträffat, varför det inträffade och hur man kan undvika att detta händer igen. Avsikten är att öka säkerheten för kunderna. Syftet med denna studie var att kartlägga felexpeditioner inom egenvårdsområdet. Registrerade felexpeditioner under perioden 20040301-20070301 hämtades från Apoteket AB: s Riskdatabas. Endast ärenden som var fullständigt avslutade samt markerats som "Egenvård" ingick i studien. En analys av typ och orsak till de fel som begåtts samt de produkter som varit inblandade i dessa fel gjordes. En kartläggning gjordes även av allvarlighetsgraderna "Detta var inget fel" och "Lindrig händelse". Undersökningen visar på brister när det gäller inrapportering av felexpeditioner. Ett flertal av rapporterna var otydligt ifyllda, innehöll mycket lite information om vad som hänt och var även felaktigt kategoriserade. Under perioden rapporterades 170 felexpeditioner inom egenvårdsområdet. Av dessa var distansapoteket ansvarig för 79 ärenden, det vanligaste felet var "Utebliven vara" och den mest förekommande orsaken var "Övrigt fel". Studien visar även att antalet ärenden som orsakas av distansapoteket ökar konstant under hela denna period och rör främst leveransproblem. För de övriga felexpeditionerna var "Fel vara" det vanligaste felet och den vanligaste orsaken var "Bristande dialog – kund". Resultaten visar även att antalet inrapporterade ärenden från apoteken (exklusive distansapoteket) minskar konstant varje år. Även vissa riskområden kunde identifieras i rapporterna. De hade klassificerats som feltypen "fel vara" och med orsaken "bristande kunddialog". De vanligaste "fel vara" utgjordes av förväxling av nikotinläkemedel. "Bristande kunddialog" konstaterades då man i dialogen med kunden inte tagit upp vissa områden som är viktiga vid en bra rådgivning eller inte kontrollerat om produkten var lämplig för den kunden. 2 Granskningen över allvarlighetsgrader visade att "Lindrig händelse" var den mest förekommande bedömningen, 130 ärenden hade denna allvarlighetsgrad och 22 ärenden hade bedömts till "Detta var inget fel". En slutsats som kan dras av studien är att det behövs mer information och utbildning om hur man gör en registrering och varför det är viktigt att rapportera dessa även inom egenvårdsområdet. Studien understryker också bristen på en enhetlig bedömningsgrund: ett flertal olika uppfattningar finns om vad som bör bedömas till "Detta var inget fel" samt "Lindrig händelse". Detta bör diskuteras vidare och en tydligare utformning av bedömningskriterierna är önskvärd för att få en mer jämn och givande bedömning. I denna studie har bara egenvårdsområdet studerats, men distansapoteket har även hand om leveranser inom andra områden. Dessa bör studeras vidare,dels för att kunna avgöra hur stort problemet är, men främst för att förhindra att felexpeditionerna kan ske. 3

Författare

Lola Reinfors

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Hälsovetenskap/Medicinsk vetenskap

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..