Sök:

Fastighetsmäklaren som bärare av företagets varumärke

Intern marknadsföring och dess påverkan på organisationskulturen


Syftet med va?r underso?kning var att underso?ka hur va?l fastighetsma?klarfo?retag lyckats skapa en medvetenhet, acceptans och engagemang fo?r fo?retagets varuma?rke hos sina ansta?llda. Vi har i studien a?ven studerat organisationskulturens roll i byggandet av ?corporate identity?. Va?r underso?kning har skett genom en kvalitativ metod och med halvstrukturerade intervjuer. Vi har intervjuat tolv aktiva fastighetsma?klare som tillho?r olika organisationer inom ma?klarbranschen. Detta gjordes fo?r att samla in data om ma?klarnas uppfattning och upplevelser kring varuma?rket och andra faktorer som pa?verkar deras syn pa? sitt fo?retags varuma?rke. Fra?n det insamlade materialet hittade vi nyckelord som sedan anva?ndes fo?r att identifiera mo?nster och likheter mellan respondenternas svar. Samtliga respondenter beskrev att deras fo?retag arbetade internt med fo?retagets varuma?rke. Dock varierade metoderna och resultatet fo?r att skapa engagemang och medvetenhet fo?r varuma?rket och dess o?nskade va?rden hos de ansta?llda och inom organisationskulturen. Vissa fo?retag har lyckats ba?ttre med detta och i de organisationer fann vi bidragande faktorer som fo?rsta?rkte de ansta?lldas engagemang fo?r varuma?rket. I dessa organisationer fanns introduktionsutbildning fo?r nyansta?llda, de hade kontinuerlig sa?ljtra?ning och de uppmuntrade de ansta?llda att ge feedback till organisationen. Detta skapade ett engagemang fo?r fo?retagets varuma?rke och dess o?nskade va?rden. Vi fann ocksa? indicier till samband mellan den interna marknadsfo?ringen och de ansta?lldas uppfattning om sina kollegor. De organisationer som hade en mer aktiv intern marknadsfo?ring ansa?gs ocksa? arbetskamraterna i sto?rre utstra?ckning vara viktigare. Vi tror att va?r studie kan o?ka fo?rsta?elsen fo?r hur fo?retag i praktiken kan arbeta med intern marknadsfo?ring som en metod fo?r att fa? de ansta?llda engagerade till fo?retagets varuma?rke. Vi anser att a?n mer forskning om fo?rha?llandet mellan intern marknadsfo?ring och organisationskultur kan hja?lpa fo?retag att effektivisera sitt interna arbete. 

Författare

Claes Hielte Fredrik Pettersson

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..