Sök:

Fastighetsförvaltning med fokus påbostadsrättsföreningar

SammandragDenna studie behandlar Corporate Social Responsibility (CSR) inom den svenska banksektorn, en sektor da?r ansvarsfra?gor traditionellt inte uppma?rksammats da? banker inte ansetts ha stor inverkan pa? samha?lls- och miljo?problem. Fo?retag generellt fo?rva?ntas idag aktivt arbeta med CSR-fra?gor, dock fo?rekommer en strategi att kommunicera CSR ista?llet fo?r att agera, i syfte att sta?rka legitimiteten i varuma?rket. Studien belyser fra?gor kring CSR inom banksektorn, da? det idag finns indikationer pa? att a?ven banker ma?ste arbeta med fra?gorna. Studien underso?ker varfo?r SEB, en av Sveriges storbanker, arbetar med CSR, hur de anpassar CSR till sin unika verksamhet och hur de va?ljer att kommunicera arbetet i syfte att skapa sig fo?rtroende och legitimitet gentemot omva?rlden. Fo?r att underso?ka detta har en kvalitativ fallstudie genomfo?rts, med intervjuer pa? SEB och Svenska Bankfo?reningen. De slutsatser som dras av studien a?r att det idag finns tendenser som visar att CSR blivit en institutionaliserad norm inom bankva?sendet. SEB stra?var efter att integrera ha?llbarhetsarbetet i sin ka?rnverksamhet fo?r att uppna? la?ngsiktighet. Resultaten visar a?ven att SEB kommunicerar sitt ha?llbarhetsarbete med fo?rsiktighet. Samtidigt rapporterar ha?llbarhetsteamet till kommunikationschefen, na?got som tyder pa? att fra?gan a?r viktig ur ett kommunikations- och imageperspektiv.

Författare

Christopher Lindgren Marcus Hjelte

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..