Sök:

Fartygsavskrivningar

Bakgrund och problem: Rederinäringen är en betydelsefull bransch i Sverige ochtillsammans med dess kringnäringar sysselsätter den cirka 18 000 personer. De senaste årenhar rederinäringen haft en gynnsam utveckling och fartyg kan ses som de enskilt viktigastetillgångarna i ett rederi. Värderingen av fartyg styrs i svenska onoterade bolag av tvårekommendationer BFNAR 2001:3 och RR 12. Dessa anger att tillgången skall skrivas avunder dess nyttjandeperiod. En annan rekommendation är skriven av Sveriges Redareföreningdär det anges att ett fartyg skall skrivas av på 25 år och försiktighetsprincipen skall gälla. Densvenska fartygsflottan innehåller många olika sorters fartyg som har olikaanvändningsområden, exempelvis färjor och tankfartyg. Detta resonemang har resulterat ifrågorna: Hur väljer svenska onoterade rederier att göra avskrivningar på sina fartyg? Hurbedöms avskrivningstiden, restvärde och avskrivningsmetod för dessa fartyg och vadpåverkar dessa redovisningsval?Syfte: Syftet med uppsatsen är att utforska hur svenska onoterade rederier väljer att göraavskrivningar på sina fartyg genom att undersöka hur avskrivningstid, avskrivningsmetod ochrestvärde bestäms samt de underliggande faktorer som påverkar rederiernas redovisningsval.Avgränsningar: I uppsatsen undersöks svenska onoterade rederier. Endastredovisningsmässiga avskrivningarna har tagits i beaktande och inte de skattemässiga.Metod: En statistisk undersökning av onoterade rederiers årsredovisningar och intervjuer medaktörer inom branschen har genomförts, vilka tillsammans med litteratur om rederibranschenoch redovisningsval har bidragit till att problemfrågan kan besvaras.Analys och slutsats: Analyskapitlet behandlar hur rederierna skriver av fartyg utifrånproblemformuleringens två underfrågor. Analysen leder fram till en slutsats som visar att det isvenska onoterade rederier finns en stor spridning av avskrivningstider med en trend motkortare avskrivningstider än den av Sveriges Redareförening rekommenderadeavskrivningstiden på 25 år. Redovisningen av avskrivningar på fartyg påverkas i första handav kreditgivare och lastägare samt av rederiägarnas och företagsledningarnas vilja att behålladet intjänade kapitalet i företaget. Denna påverkan kan resultera i att rederierna inte handlar ienlighet med de gällande redovisningsrekommendationerna och i dessa fall kanavskrivningarnas rättvisande bild ifrågasättas.Förslag till vidare forskning: Undersökningen visar att det finns intressenter och faktorersom påverkar rederiernas val av redovisningsmetoder. Det skulle vara intressant att djupareundersöka i hur stor utsträckning dessa faktorer påverkar rederiernas redovisning, vilken avintressenterna som har störst påverkan och vilka konsekvenser denna påverkan har förrederiernas redovisning.

Författare

Sofia Eliason Anders Ljungblom Martina Ragnarsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..