Färg och gestik i Sankta Anna-altarskåpet från Skånela kyrka i Uppsala Domkyrka
Saint AnneSkånela churchFlemish altarpieceNetherlandish altarpieceUppsala CathedralMary?s motherSemioticsLow iconographyHigh iconographyJan van ConinxloJan BormanColor analysisLate middle agesAnna SelbdrittRhetoricLena LiepeMia ÅkestamSankta AnnaSkånela kyrkaFlandriska altarskåpNederländsk altartavlaUppsala DomkyrkaMarias morBildsemiotikLågikonografiHögikonografiJan van ConinxloJan BormanFärganalysSenmedeltidenAnna-själv-tredjeRetorikLena LiepeMia Åkestam
Syfte med uppsatsen har varit att underso?ka fa?rgens och gestikens pa?verkan pa? altarska?pets iscensa?ttning av bera?ttelserna och da?rmed a?ven budskapet. Uppsatsen har ett bildsemiotiskt perspektiv som en utga?ngspunkt. Materialet fo?r underso?kningen a?r ett flandriskt altarska?p fra?n Ska?nela kyrka som finns idag i Uppsala domkyrka. Ska?pet a?r tilla?gnat Joakim och Sankta Anna. Underso?kningen har avgra?nsats till att enbart analysera de sex skulpterade scenerna i korpusen. Analyserna har utfo?rts genom en formell beskrivning och diskussion med hja?lp av Lena Liepes la?gikonografiska analys och med Norbert Ottos trestegsmetod fo?r gestfunktioner. Lena Liepes metod och teori anva?nds som underlag fo?r underso?kningen. Underso?kningen ansluter till Virginia Nixons forskningsarbete om Jesu mormor i kyrkokonsten.Det har konstaterats att fa?rg- och gestikanalyserna mo?jliggo?r en nyanserad tolkning. Underso?kningen har visat att fa?rgen och gestiken a?r ett pa?verkningsmedel i syfte att leda betraktaren mot ett dolt budskap i bilden. Och att det finns en koppling mellan Ska?nelaska?pets budskap och den medeltida kvinnofientlighet som var ra?dande da?. Annaska?pet inneha?ller budskap som pra?glas av den da?varande barn- och kvinnosyner.