Faktorer som påverkar studenters kundnöjdhet under utbildningen
en undersökning vid Luleå tekniska universitet
Denna uppsats har utgått från en tidigare studie genomförd på ett amerikanskt universitet, där de använder skillnaden mellan den förväntade och den upplevda upplevelsen för att undersöka vilka faktorer som är viktiga för en student. I denna uppsats har vi gått vidare där de slutade och kommer att specificera med ett mindre antal faktorer. I denna uppsats är forskningsfrågan: Vilka faktorer hos universitet har effekt på kundnöjdheten bland studenter? Frågan svaras med hjälp av en enkätstudie genomförd av studenter på Luleå tekniska universitet. Enkätstudien som genomförts mäter gapet mellan förväntad och upplevd upplevelse för 18 olika faktorer och analyseras med hjälp utav multiregression. Det var 119 studenter som genomförde enkäterna och lämnade tillbaka dessa. Resultatet efter analyser visar att det finns två signifikanta faktorer på 5% signifikansnivå, det vill säga innehållet i kurserna och sin egen kunskapsökning.