Sök:

Faktorer som påverkar gymnasie-elevers val


Finns det för läraren osynliga faktorer som påverkat elevens studieval? Förstår eleven innebörden av de kurser som han/hon studerar/ska studera? Kan elever som haft problem med att hinna med studierna under utsatt tid hjälpa läraren att förstå hur och vad som påverkat deras studieval så att man lättare förstår de underliggande motiven i studievalen? Nio elever på tre skolor djupintervjuades, urvalet av respondenter gjordes av respektive huvudlärare. Kriteriet för de utvalda var att eleven studerat cirka två år i sitt gymnasieprogram och bedöms ha problem att klara godkända betyg. Utgångspunkten till val av frågeställningar förbereddes utifrån troliga ramverksfaktorer. Dessa ramverksfaktorer kan ha inflytande på elevernas val till gymnasieprogrammen och de valbara kurserna. Följande slutsatser kunde dras för de viktigaste ramfaktorerna: Skola Gymnasieskolornas En studie med hjälp av djupintervjuer vilka beskriver hur elever med problem att klara godkända betyg i gymnasiet påverkats av ramfaktorer då det valt sina kurser. Marknadsföring inför valen är en viktig ramfaktor och om den utförs på rätt sätt en positiv bevekelsegrund. I denna undersökning är det för de yrkesförberedande programmen en negativ ramfaktor och för det studieförberedande programmet är det en positiv ramfaktor. Lärarna Gymnasieskolans läroplaner och skolans kursplaner och mål är viktiga att tydliggöra för eleverna för att utgöra en positiv bevekelsegrund och det är lärarnas roll att göra detta tydligt. Om lärarna aktivt arbetar med elevernas självkänsla, mognad och självtillit blir detta en positiv ramfaktor. Kamratrelationer Kamratrelationer och deras påverkan är en stark bevekelsegrund för eleverna i de yrkesförberedande programmen då de väljer som kompisarna tycker i stället för efter deras eget intresse, alltså en negativ ramfaktor i dessa två fall. Kamratrelationer är inte en ramfaktor av vikt för eleverna i det studieförberedande programmet.

Författare

Henrik Johansson Jörgen Lifbom Mikael Ullenius

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..